روایت متفاوت یکی از حکایت‌های کلیله و دمنه برای کودکان چاپ شد: باور کنید من مرغ ماهی‌خوار نیستم!

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «باور کنید من مرغ ماهی‌خوار نیستم!» به‌قلم حسین قربانی و تصویرگری مهناز سلیمان‌نژاد به‌تازگی توسط انتشارات فاطمی منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب یکی از عناوین مجموعه کتاب‌های طوطی است که این‌ناشر برای کودکان و نوجوانان چاپ می‌کند.

این‌کتاب بازنویسی یکی از حکایت‌های کلیله و دمنه از ادبیات کلاسیک فارسی است. کلیله و دمنه یکی از آثار ادبیات هند باستان است که در قرن چهارم هجری توسط نصرالله منشی به فارسی دَری ترجمه شد.

در حکایت اصلی این‌کتاب در کلیله و دمنه، شغالی مشغول پنددادن به زاغی است و برایش از مرغ ماهی‌خوار و خرچنگ یا پنج‌پایک می‌گوید. مرغ ماهی‌خوار که ضعیف و پیر شده، ماهی‌ها را فریب می‌دهد و به بهانه بردن‌شان به یک آبگیر امن، هر روز چند ماهی را با خود برداشته و می‌برد اما در میانه راه آن‌ها را می‌خورد. روزی خرچنگ هم از ماهی‌خوار می‌خواهد او را به آبگیر امن برده و نجاتش دهد.

در ادامه داستان خرچنگ با سوارشدن به پشت مرغ ماهی‌خوار، به سمت آبگیر امن می‌رود اما از آسمان، استخوان ماهی‌های مرده را می‌بیند و متوجه خیانت ماهی‌خوار می‌شود. در نتیجه با فشاردادن گلوی مرغ ماهی‌خوار و کشتنش از او انتقام می‌گیرد.

حسین قربانی در کتاب «باور کنید من مرغ ماهی‌خوار نیستم!» ماجراهای بعد از درگیری خرچنگ و ماهی‌خوار را نوشته و مخاطب داستانش را به اندیشیدن و فکرکردن دعوت می‌کند.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

یک روز آمدم دیدم که ای دادِ بیداد! چشمتان روز بی‌آبی نبیند عموجان، برکه دیگر اندازه یک کف دست هم آب نداشت. ماهی‌ها توی هم وول می‌خوردند و خرچنگ بدجنس راحت یکی‌یکی آن‌ها را با آن چنگال‌های زشتش تکه‌پاره می‌کرد و می‌خورد.

این بدچنگ از اولش هم نقشه‌اش همین بود. آخر وقتی برکه پرآب بود نمی‌توانست ماهی بگیرد. تا می‌آمد هیکل بدشکلش را تکان بدهد، ماهی‌ها از دستش در می‌رفتند. آخ عموجان، چه بگویم؟‌ هنوز که هنوز است وقتی لب آب می‌نشینم و یاد آن ماجرا می‌افتم، کلی غصه می‌خورم.

این‌کتاب با ۲۸ صفحه مصور رنگی، شمارگان ۲ هزار نسخه و قیمت ۴۹ هزار تومان منتشر شده است.

Aboutکامبیز خالقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *